Yazı Atölyesi

Yazı AtölyesiYAZI ATÖLYESİ

(YENİ DERS DÖNEMİ 13 EYLÜL 2021)

Yazar ve çevirmen İrem Uzunhasanoğlu’yla kurmaca ve edebiyat yolculuğu

Kurmacanın unsurları nelerdir? Kahraman nasıl yaratılır? Olay örgüsü nedir? Mekân nasıl inşa edilir? Zaman nasıl kullanılır? Anlatıcı seçimi neden önemlidir? Üslup nedir? Edebiyat akımları nelerdir? Neden yazıyorum? Ne yazmak istiyorum? Yazmaya nereden başlayacağım? Bir roman yazmaya nasıl başlanır?

Bu soruların her birine yanıt vereceğimiz bir edebiyat yolculuğuna çıkıyoruz. Beş hafta sürecek yolculuğumuzda kurmacanın inceliklerini öğrenirken hep yazmak istediğimiz “o” romanın da ilk tohumlarını birlikte atacağız. Bunu yaparken yüz yıllarca hüküm sürmüş edebiyat eserleri üzerinden kurmaca unsurlarını örnekleyecek ve yaratıcılığımızı esneten çalışmalar yapacağız. Kendi kurmaca metinlerini oluşturmaya hazırlanan yazar adaylarına yol gösterici olarak tasarlanmış bu atölyede beş hafta boyunca şunlar anlatılacaktır:

  1. Hafta

Yazmak neden önemlidir? Neden yazarız?

Kurmaca nedir? İlk kurmaca örnekleri nelerdir?

Klasik ve modernist anlatı arasındaki farklar nelerdir?

Edebiyat akımları nelerdir?

Ne yazmak istiyorum?

Aklımdaki hikâye hangi türe uygun? Roman mı öykü mü?

Anlatıcı türleri nelerdir? Benim anlatıcım kim?

Bakış açısı neden önemlidir?

*Farklı anlatıcı örnekleriyle yazma çalışması.

OKUMA: Edgar Allan Poe

 

  1. Hafta

Karakter nasıl yaratılır?

Kahraman ve anti-kahraman arasındaki fark nedir?

Yan karakterler neye göre inşa edilir?

Ünlü edebiyat eserlerindeki güçlü kahramanlar kimlerdir?

*Birlikte bir karakter yaratma ve öyküye dönüştürme çalışması.

OKUMA: Joyce Carol Oates

 

  1. Hafta

Olay örgüsü (olaylar zinciri) nedir?

Olayların anlatım sırası nasıl olmalıdır?

Olay örgüsü diyagramı nasıl oluşturulur?

Klasik ve modernist anlatılarda biçim farkı nedir?

Ya hiç olay örgüsü yoksa?

Bilinç akışı tekniği ve iç monolog nedir?

*Şablon izleyerek olaylar zinciri yaratma çalışması

OKUMA: George Orwell

 

  1. Hafta

Mekânın işlevi nedir?

Hayali mekân nasıl kurulur?

Beş duyuyu okura hissettirmeyi nasıl sağlarız?

Gerçekçi mekân kullanırken nelere dikkat etmelidir?

Zaman nasıl kullanılır?

Zamanı farklı kullanma biçimleri.

Düz, spiral, döngüsel, geri dönüşler, zamanı ileri sarma, ileri zamandan anlatma.

*Mekânsal öykü çalışması.

OKUMA: Sylvia Plath

 

  1. Hafta

Roman nasıl ilerler?

Belli başlı kurmaca oyunları nelerdir?

Yol haritası nasıl çizilir?

Yazma rutini nasıl oluşturulur?

Nasıl daha iyi okur olurum?

Yayınevine gitmeden önce nelere dikkat etmeliyim?

OKUMA: Kazuo İshiguro

 

DİĞER AÇIKLAMALAR ve ÜCRET:

Pandemi koşulları sebebiyle dersler Zoom üzerinden yapılmaktadır.

Dersler pazartesi akşamları 20.00-22.30 arasında gerçekleşmektedir.

Atölyemize en fazla 10 kişi kabul edilmektedir.

Okunacak olan metinler katılımcılara PDF formatında gönderilir.

Katılımcılar eğer isterlerse yazdıkları öykülerini (veya atölye içersinde verilen ödevleri) İrem Uzunhasanoğlu’yla paylaşır, öyküler kurmaca teknikleri üzerinden yorumlanır. Atölyemiz teknik anlatım kısımları haricinde interaktiftir.

5 Haftalık ücret 1000TL’dir.

Bilgi ve kayıt için: iremuzunhasanoglu@gmail.com 

EĞİTMEN HAKKINDA:

İrem Uzunhasanoğlu 1983 yılında İstanbul’da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Amerikan Filolojisi okudu, Cambridge Üniversitesi’nde Uluslararası Öğretmenlik Eğitimi aldı, New York Üniversitesi’nde Eğitim Yüksek Lisans’ını tamamladı. On sene boyunca Işık Lisesi ve Robert Kolej’de İngiliz Edebiyatı dersleri verdi.

İlk romanı Gitme, Gül Yanakların Solar’da (2015) Türkiye Yunanistan nüfus mübadelesini ve göçü anlattı. Yazı yazmak isteyenler için, yaratıcılığı ve eleştirel düşünceyi destekleyen 365, Her Güne Bir Yazı (2016) isimli bir kitap derledi. ikinci romanı Ufkun Öte Yanı 2018 senesinde yayımlandı. Üçüncü romanı Evvel Bahar 2020’de Doğan Kitap tarafından yayımlandı. Spencer Holst, Neil Muhherjee, Virginia Woolf, F. Scott Fitgerald, George Orwell ve William Shakespeare’in eserlerini Türkçe’ye çevirdi. Çevirmenliğin yanı sıra çeşitli edebiyat dergileri ve gazetelerde yazılar kaleme almakta ve roman yazmaya devam etmektedir.